Prírodná, organická a vegánska starostlivosť o pleť.

Kozmetické názvoslovie – prírodný, syntetický, organický či bio?

– Miroslav Vrbata

Dnes sa spolu pozrieme na výrazy, ktoré častokrát u zákazníkov spôsobujú dezinformácie a zmätok. Hneď na úvod poviem, že akékoľvek iné označenie ako kozmetický výrobok nie je nijako regulované Európskou úniou a legislatíva pojem prírodný, organický či bio nedefinuje – nepozná. Toto je veľmi dôležitá informácia, ktorú častokrát zákazníci nepoznajú. 

Vedeli ste, že prírodným produktom sa môže nazývať aj výrobok, ktorý obsahuje len jednu prírodnú zložku? V tomto hrá úlohu častokrát marketing – keďže byť bio a prírodný je posledné roky „in“, výrobcovia syntetickej kozmetiky na svoje obaly píšu to, čo podľa nich priláka spotrebiteľa. Nie je tomu tak dávno, čo som recenzovala jeden olej, ktorý mal napísané na obale „s obsahom oleja XY“, ktorého v konečnom dôsledku bolo v produkte najmenej – nachádzal sa na poslednom mieste v zložení. Najspoľahlivejšie je v tomto prípade vyberať si transparentného výrobcu, ktorý uvádza na svojich výrobkoch podiel prírodných látok v percentách – napríklad 100% prírodná kozmetika, alebo 99.4%, a tak ďalej. V prípade, že sa prírodná kozmetika pohybuje v rozmedzí 99-100%, je naozaj na mieste ju tak aj označovať.

Ak sa však pozrieme na definíciu „bio/organický“ (samozrejme neregulovanú legislatívou), tak rozdiel medzi prírodnou kozmetikou a tou „bio/organickou“ je najmä v surovinách. Bio, alebo inak povedané, organická kozmetika obsahuje zložky z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva, čo znamená, že všetky zložky prechádzajú dôkladnou kontrolou – väčšinou spoločnosťami, ktoré výrobkom udeľujú certifikáciu.

Do portfólia takejto kozmetiky patria aj rôzne certifikácie. Sú tieto cetrifikácie regulované Európskou úniou? Stanovuje Európska únia pravidlá, aké musía značky dodržiavať a splniť, aby získali takúto certifikáciu? Jednoduchá odpoveď na obe otázky – nie. Vzhľadom k tomu, že ani pojmy bio/organický či prírodný nie sú Európskou úniou definované, tak ani certifikácie nie sú regulované. Čo to pre zákazníka znamená? Každá spoločnosť, ktorá udeľuje certifikáty na kozmetické produkty, má svoje vlastné pravidlá. Ecocert, Natrue a iné – pravidlá získania a tiež udržania certifikátu si spoločnosti nastavujú sami. Ak sa ako zákazník zaujímate o prírodnú, bio/organickú kozmetiku a vyžadujete aj certifikované výrobky, odporúčam si pozrieť stránky tej-danej spoločnosti, nájsť a prejsť si podmienky udelenia takéhoto certifikátu a vybrať si, ktoré sú pre vás prijateľné a na ktoré sa môžete spoľahnúť.

                   marinamiracle

Najčastejším dôvodom, prečo 100% prírodné produkty nie sú aj 100% organické je súbor prísnych podmienok získania certifikátu. Nesleduje sa už len konkrétna surovina, ale aj ako a kde bola pestovaná, rovnako tak aj zber suroviny, jej skladovanie, úprava, výroba ale tiež aj napríklad obaly a materiály použité na uchovávanie produktov. Preto napríklad rastliny, ktoré rastú voľne v prírode a používajú sa do kozmetických výrobkov nespĺňajú prísne podmienky organického pestovania a 100% prírodný produkt preto nebude ani 100% organický.

Produkty značky Marina Miracle sú 100% prírodné a najviac 96% organické (Sweet&Creamy Oil Cleanser). Jedným z dôvodov, prečo produkty nemôžu byť 100% prírodné a zároveň 100% organické je práve obsah voľne rastúcich rastlín a plodov, ktoré nespĺňajú prísnu podmienku organického pestovania. Marina Miracle používa certifikované organické zložky EcoCert a Debio. Využíva sklo, tvrdený plne recyklovateľný plast a obaly s airless systémom, ktoré produkty udržia  dlhšie čerstvé a hygienicky nezávadné. Produkty neobsahujú ani žiadne živočíšne produkty, takže sú považované za vegánske.

 

 

Článok si pre Vás pripravila Katy - Be beauty with Katy ©

(Katka Balabánová je absolventka vysokej školy chemicko-technologickej v Prahe, venujúca sa zloženiu v kozmetike)
  be beauty with Katy